Nama Ebook: Mengenal 5 Kaedah Dalam Fiqih
Penyusun: Ustadz Abu Ubaidah as-Sidawi
Kaedah secara bahasa pondasi dan dasar, sedangkan fiqih secara bahasa pemahaman. Adapun secara istilah artinya dasar-dasar syar’i yang mencakup luas cabang-cabang permasalahan fiqih untuk diketahui hukumnya.
Setiap kaedah fiqih maka harus dilandasi dalil dari Al-Qur’an, hadits, ijma atau qiyas atau maqoshid syariah (tujuan pokok syariat).
Berdalil dengan kaedah fiqih (1) Jika kaedah itu terambil dari nash al Qur’an dan as Sunnah as Shahihah atau didukung oleh keduanya, maka tidak diragukan lagi bahwa kaedah itu adalah hujjah, karena berhujjah dengan kaedah tersebut sama saja dengan berhujjah dengan nash yang menjadi sandaran utamanya, (2) Adapun kaedah fqih yang tersusun berdasarkan ijtihad para ulama’ yang tidak berdasarkan dalil yang jelas, maka tidak bisa dijadikan dalil hanya saja dijadikan sebagai penopang dan pendukungnya.
Kaedah fiqih kalau ditinjau dari luas dan sempitnya pembahasan dan permasalahan, terbagi menjadi tiga macam:
1. Kaedah-kaedah besar
2. Kaedah-kaedah tidak besar
3. Kaedah dalam satu bab
Disini penulis setelah menyampaikan pengantar tentang kaedah fiqih, kemudian beliau membahas bagian yang ke. 1 yakni Kaedah-kaedah besar yang terdiri dari kaedah:
Kaidah ke-1
إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
Amal perbuatan itu tergantung niatnya.
Atau yang masyhur dengan istilah:
الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا
Semua perkara itu tergantung pada tujuannya.
Kaidah ke-2
اليَقِيْنُ لَا يَزُوْلُ بِالشَّكِّ
Sesuatu yang yakin tidak bisa hilang dengan keraguan.
Kaidah ke-3
الْمَشَقَّةُ تَجْلِبُ التَّيْسِيْرَ
Kesulitan membawa kemudahan.
Kaidah ke-4
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَا رَ
Tidak boleh berbuat sesuatu yang membahayakan.
Kaidah ke-5
العَادَةُ مُـحَكَّمَةٌ
Sebuah adat kebiasaan itu bisa dijadikan sandaran hukum.